lördag 13 november 2010

Island

Eftersom jag pluggar till BMA (Biomedicinsk analytiker) fick jag chansen att göra delar av min praktik utomlands, jag valde då att åka till det underbara Island! Jag har aldrig sett något som liknar detta otroliga och fascinerande landskap!! Naturen är så annorlunda från vad vi har här hemma i Sverige så jag trodde knappt mina ögon! Den skiftande naturen och landskapen uppvisar allt från lavafält, vulkaner, mäktiga vattenfall, enorma glaciärer, höga berg och djupa dalar, härliga kuster, branta stup och mäktiga upplevelser. Det är exotiskt och att åka utmed ringvägen som går runt hela Island är en upplevelse man inte ska missa! 
Mina personliga favoriter är Vík och Skógafoss nära Skógar i söder, Húsavík och Siglufjordur i norr och sist men inte minst Reykjavik. Reykjavik är staden med allt: härligt uteliv på helgerna, lugn småstadskänsla med vänliga och hjälpsamma människor, vackra kyrkor med den magnifika Hallgrimskirkja i topp. För att inte glömma Perlan, alla sköna bad att krypa ner i när det är kallt ute och hamnen där restaurangen Höfnin ligger. Höfnin är stället för de som gillar fisk; godare fisk än så har jag nog inte ätit! Gillar man däremot att själv laga sin fisk kan man gå till loppmarknaden i närheten av hamnen på en lördag eller söndag och köpa färska kräftor, räkor eller fisk. Supergott och billigt!
Det finns en massa trevliga småbutiker utmed gatorna i centrum, mycket Icelandic design och en hel del trevliga fik och caféer. Hus i olika färger ger ett livfullt och en färgglad känsla i kontrast till lugnet runt Tjörnin där barnfamiljer matar änder på söndagarna. Kort sagt: Reykjavik är en stad med något för alla!

1 kommentar:

  1. Hej! Emmi Jättefin bild..! Trevlig beskrivning av livet på Island...( Kunde kanske varit någon mer bild och lite mer text, men som man säger ""En bild säger mer än tusen ord"".

    Följer med intresse denna blogg..
    Ha det riktigt bra.. Roger

    SvaraRadera